БЦ Профспілка освіти
Четвер, 02.05.2024, 00:39
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна РеєстраціяВхід
Меню сайту
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 234
Головна » 2009 » Червень » 5 » Виступ керівника Юридичного департаменту ФПУ
Виступ керівника Юридичного департаменту ФПУ
15:26

Виступ

керівника Юридичного департаменту ФПУ

ОРЛОВОЇ В.Д. на розширеному засіданні колегії

Держнаглядпраці

(4 червня 2009 року, 15-00)

 

 Шановне товариство! Маю честь представляти Федерацію профспілок України, її членські організації, що об’єднують понад 9 мільйонів спілчан !

Закон України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» та Статут ФПУ встановлює головну мету нашої діяльності. Це - здійснення представництва та захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, у відносинах з роботодавцями, а також з іншими об’єднаннями громадян.

         Реалізація цих повноваження здійснюється через функції громадського контролю за додержанням законодавства про працю на підприємствах, в установах, організаціях, надання безоплатної правової допомоги членам профспілок у формі консультацій, письмових роз’яснень норм законодавства, складання позовних заяв, інших процесуальних документів, здійснення представництва інтересів членів профспілок у судах, проведення правороз’яснювальної роботи у засобах масової інформації та безпосередньо у трудових колективах, навчання профспілкового активу тощо.

         На виконання законодавчих повноважень щодо здійснення  громадського контролю за додержанням законодавства про працю працівниками правових служб членських організацій ФПУ протягом 2008 року проведено 26 672 перевірки дотримання законодавства про працю, що на 1 746 перевірок більше у порівнянні з 2007 роком.

Стан дотримання вимог трудового законодавства перевірявся на 21 159 підприємствах, установах, організаціях (у 2007 році – 19 619), із них найбільшою кількістю перевірок були охоплені суб’єкти господарювання  АПК, освіти і науки, культури, охорони здоров’я, споживчої кооперації, держустанов, житлово-комунального господарства; на територіальному рівні – Волинської, Закарпатської, Луганської, Рівненської, Тернопільської, Херсонської та Черкаської областей.

При здійсненні громадського контролю фахівцями правових служб було виявлено 132 555 порушень, що на 13 744 порушення або  на 10% менше ніж у 2007 році.

Незважаючи на деяке зменшення самих порушень, водночас мала місце стійка негативна тенденція різкого росту кількості працівників, права яких порушуються. У 2008 році їх число склало 353 752 особи, що на 83 676  працівників або на 24% більше показників 2007 року.

Статистика профспілкових перевірок засвідчила також значне  зростання у 2008 році порушень норм трудового законодавства з питань: - звільнення та переведення на іншу роботу – на 4190 (26%), встановлення робочого часу і відпочинку – на 8345 (42%). Зокрема, тільки за даними правової служби Профспілки трудящих металургійної та гірничодобувної промисловості України у зв’язку з фінансовою кризою кількість порушень, що допускається у сфері робочого часу та часу відпочинку, зросла на 41%, звільнення з роботи та переведення на іншу роботу – 34%. На підприємствах Закарпатської області кожне друге порушення -  є порушенням норм щодо дотримання робочого часу та часу відпочинку, Черкаської області – масові порушення, пов’язані з оплатою простою не з вини працівника. 

Найбільше порушень трудового законодавства було виявлено на підприємствах галузей: металургійної і гірничодобувної промисловості (0,28% від загальної кількості працюючих), освіти і науки (0,43%), охорони здоров’я (0,48%), споживчої кооперації (1,31%), АПК (1,4%), машинобудування та металообробки (1,5%), енергетики та електротехнічної промисловості (2,1%), автомобільного транспорту (2,5%), вугільної промисловості (2,86%), ЖКГ (5,9%), атомної енергетики та промисловості (10,8%). На територіальному рівні найбільше порушень від загальної кількості працюючих в області мало місце  на підприємствах Дніпропетровської (0,16), Херсонської (0,65%), Волинської (0,71%), Івано-Франківської (0,93%), Львівської (1,28%), Кіровоградської (2,04%) та Луганської (2,23%) областей.

З метою поновлення трудових прав працівників та на виконання законодавчо наданих повноважень членськими організаціями було внесено 18004 подань (на  282 подання більше ніж у 2007 році), в тому числі: роботодавцям – 14643 (на 19 більше), територіальним державним інспекціям праці – 1186 (на 16 менше), іншим органам – 2175 (на 300 більше).

Проте із виявлених 132555 випадків порушень трудового законодавства було усунуто лише 23986 або 18,09%, із них роботодавцями – 21085 (15,91%), територіальними держінспекціями – 1224 (0,92%), іншими органами – 1677 (1,26%).

Найменший відсоток від виявлених порушень було усунуто на підприємствах машинобудування та металообробки – 2,3%, хімічних та нафтохімічних галузей – 2,4%, енергетики та електротехнічної промисловості – 3,1%, вугільної промисловості – 3,4%, авіабудівників – 3,9%, атомної енергетики – 5%, ЖКГ – 12,6%, автомобільного транспорту – 12,7%,. На територіальному рівні у Кіровоградській (0,38%), Івано-Франківській (0,8%), Дніпропетровській (2,7%), Харківській (3,3%), АРКрим (3,7%), Житомирській (5,6%), Львівській (9,25%) та Луганській (11,8%) областях.

Такий надто низький рівень усунення порушень законодавства про працю за профспілковими поданнями, особливо в період фінансово-економічної кризи,  свідчить, з однієї сторони,  про цинічне ігнорування роботодавцями як вимог трудового законодавства,  так і законних вимог профспілок, з іншої сторони – про недостатнє  відслідковування профспілками виконання в повному обсязі своїх подань. Тому Федерацією профспілок України профспілкам всіх рівнів, у тому числі і первинним профспілковим організаціям, для реального усунення порушень трудових прав членів профспілок було рекомендовано налагодити належний і систематичний контроль за безумовним та повним виконанням роботодавцями, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування кожного спрямованого до них подання чи рішення профспілкових органів. 

Необхідно зазначити, що законодавством чітко не врегульовано порядок оскарження неправомірних дій роботодавців за ненадання у встановлений строк аргументованої відповіді на профспілкові подання. Тому ця проблема  була предметом обговорення при проведенні ФПУ круглого столу на тему: «Проблемні питання застосування судами трудового законодавства, законодавства щодо договірного регулювання трудових відносин та діяльності профспілок». З метою усунення перешкод у виконанні профспілками захисних функцій та визначення узгодженості у діях судових органів Федерацією профспілок України було направлено відповідне звернення  до Верховного Суду України.

Враховуючи недостатність в ефективності здійснення громадського контролю в сучасних умовах особливо актуальним видається ефективне поєднання державного та громадського контролю за дотриманням трудового законодавства.

В 2008 році на підставі укладеної 5 листопада 2004 року Угоди про взаємодію Держнаглядпраці та ФПУ у здійсненні державного та громадського контролю за додержанням законодавства про працю членськими організаціями ФПУ спільно з територіальними державними інспекціями праці було проведено 3107 спільні перевірки (у 2007 році – 2989).

Найбільше перевірок було проведено Всеукраїнськими профспілками АПК, освіти і науки, ЖКГ, споживчої кооперації, територіальними профоб’єднаннями Волинської, Луганської та Черкаської областей. Майже за кожною спільною перевіркою направлялися письмові повідомлення про усунення порушень.

Заслуговує на увагу співпраця з держінспекцією Профспілки трудящих металургійної і гірничодобувної промисловості, за поданнями якої в 2008 році до адміністративної та дисциплінарної відповідальності притягнуто посадових осіб КП «Аршинцевокомунсервіс», ТОВ «Ремонт КБ», ДП «Вуглекомпозит», ВАТ «Пантелеймонівський вогнетривний завод», ВАТ «Ясиновський коксохімічний завод». А стосовно керівника ДП «Вуглекомпозит» навіть було порушено кримінальну справу.

Ми вдячні територіальним органам Держнаглядпраці за постійне прагнення до співпраці, за розуміння спільної мети та бажання досягнути якнайкращих результатів роботи.

Разом з тим усвідомлюємо, що в сучасних умовах фінансово-економічної кризи, яка особливо позначилася на соціально-трудовій сфері, наша спільна робота потребує постійного удосконалення.

Саме тому ФПУ було ініційовано укладення нової Угоди про взаємодію з Держнаглядпраці, яка була підписана 19 травня 2009 року.

Зупинюся на деяких проблемах, що виникали протягом останніх років в процесі спільної роботи, і які в рамках нових домовленостей необхідно вирішувати найближчим часом.

Як показала практика, не дивлячись на те, що робота профспілок з державними територіальними інспекціями праці по узгодженню спільних дій вже має певний системний характер, нашій співпраці заважали різний статус організацій та методика планування роботи. Це подекуди призводило до унеможливлення координації спільних дій, що аж  ніяк не сприяло нашій спільній справі.

Недосконалими виявилися форми і способи інформування профспілок про результати роботи інспекцій. Так перелік порушень, який надсилався профспілкам територіальними держінспекціями праці, іноді був обмежений тільки переліком статей, що порушувалися, без умотивування та конкретизації обставин допущених порушень. Відсутність вказаної інформації унеможливлювала вжиття заходів щодо посилення громадського контролю на підприємствах, в установах, організаціях, які перевірялися держінспекціями праці.

Разом з тим, є регіони, де застосування державного та громадського контролю за додержанням законодавства про працю є достатньо дієвим. Зокрема, завдяки ініціативі керівника державної  територіальної інспекції праці у Дніпропетровській області Кілочка М.О. проведено 155 спільних перевірок, в Черкаській області – 165 перевірок.

В 2008 році в м.Севастополі проводився семінар-навчання правників, що працюють у системі ФПУ. На семінарі виступила Малахова Світлана Владиленівна – керівник державної територіальної інспекції праці. Інформація, що прозвучала з її вуст, мене вразила знанням та розумінням трудового законодавства, а саме головне глибоким осмисленням ролі державного контролю у цій сфері та скрупульозним  відношенням особисто керівника територіальної інспекції до себе і підлеглих. Для цієї інспекції це не робота для власне роботи, а намагання покращити життя людини праці вже сьогодні. Маю нагоду висловити Вам щиру подяку.

Керівництво ФПУ уповноважило мене також подякувати державну інспекцію праці в Дніпропетровській, Черкаській, Хмельницькій, Тернопільській, Харківській та Чернівецькій областях, з якими ми тісто співпрацюємо та маємо відповідні результати. Однак, у деяких областях наша співпраця або відсутня взагалі, або ледве жевріє. Так, у Чернігівській області за 2008 рік не проведено жодної спільної перевірки, у місті Києві та Закарпатській області – по 2, в Запорізькій області – 4. Така диференціація кількості та якості проведених перевірок залишає нам багато шансів для їх удосконалення, де ця діяльність є плідною, а в областях, де співпраця не налагоджена, організувати її, використовуючи вже набутий досвід.

Отже, окреслені проблеми можна вирішити лише спільними зусиллями. Цьому безперечно сприятиме нова Угода про взаємодію, яка більш чітко визначила стратегію і тактику нашої співпраці, що дасть можливість удосконалити механізми нашої взаємодії заради спільної мети – реалізації кожним права на достойну та гідну працю і забезпечення дотримання роботодавцями трудового законодавства України. Хоч шляхи досягнення вказаного вище різні, та завдання у нас єдині. Тому важливо розвивати ідеї, закладені в Угоді  всіх рівнях, що допоможе усистематизувати цю діяльність та значно підвищити її ефективність.

 Дякую за увагу!

 

 

 

Переглядів: 738 | Додав: admin | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Календар новин
«  Червень 2009  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Пошук
Друзі сайту
Статистика
БЦ Профспілка освіти © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz